Børn / Gravide

Børn og Gravide

Vi justerer (behandler) gravide og børn i alle aldre, lige fra børnene er få timer gamle. Alle behandlinger bliver nøje tilpasset den enkelte, så spædbørn, de lidt ældre børn, samt gravide kan føle sig helt trygge under justeringen (behandlingen).

Spædbørn

Under fødslen kan barnets nakke og bækken/hofter udsættes for en stor belastning – både under vaginalfødsel og ved kejsersnit. Dette kan give store gener for barnet med megen gråd, problemer med at sove, uro, luft i maven og kolikagtige symptomer. Derudover øre-, næse-, halsproblemer, en favoritside at kigge til, samt eventuelt med et skævt kranium til følge. Der kan være ammeproblemer,hvor der er vanskeligheder med at slutte tæt om mors bryst, eller barnet kan have et favoritbryst. Alt dette skyldes en låst nakke og det kan være meget smertefuldt for barnet.

En låst nakke og et skævt bækken kan medføre, at motoriske færdigheder forsinkes eller besværliggøres, når barnet skal til at lære at kravle og gå.

Forbliver låsningerne i nakke/bækken, kan barnet senere hen i livet risikere at døje med nedsat immunforsvar, koncentrationsproblemer, forsinket motorisk udvikling, smerter i ryg og krop, indlæringsproblemer, påvirkning af psyken etc. Generelt kan livskvaliteten påvirkes i væsentlig grad. Læs mere om børns symptomer og udvikling under punktet KISS/KIDD her på hjemmesiden (under fanen "Børn og Gravide").

Børn

Børns rygsøjler udsættes for mere, end man tror og mange går rundt med uopdagede låste rygsøjler og skæve bækkener. Dette kan skyldes medfarten under fødslen, fald på legepladsen, dårlige siddestillinger i skolen eller en tung rygsæk. Børn falder i gennemsnit 2.700 gange, før de lærer at gå! De falder på cykel, fra vipper og lander uheldigt på trampoliner og derudover er det stigende brug af ’skærme’ også et problem for rygsøjlen. Den er ikke egnet til at sidde i de stillinger, som mange børn indtager foran en skærm. Når børnene bliver lidt ældre, sidder de mere ned hjemme og i skolen og ofte på dårligt tilpassede stole. De bliver mere inaktive og ofte bæres der på tunge rygsække.

Er der først kommet problemer med rygsøjlen, kan symptomerne være mange, men de klager, vi oftest hører hos de yngre børn er: Ondt i nakke/lænd, ondt i maven, sengevædningsproblemer, gentagne øre-, næse-, halsinfektioner (svækket immunforsvar), uro ("kort lunte"), udfordringer motorisk m.m. Hos de lidt ældre børn hører vi oftest klager over hovedpine/migræne, ondt i ryggen/”vokseværk”, koncentrationsproblemer, indlæringsvanskeligheder, svækket immunforsvar, astma, eksem, at de er ”motorisk klodsede”, m.m.

Forbliver låsningerne i rygsøjlen, viser forskning, at der med stor sandsynlighed vil opstå problemer i voksenårene. Får man taget hånd om låsningerne, vil rygsøjlen og dermed nervesystemet (hjerne og rygmarv) arbejde optimalt og være i stand til at holde kroppen sund og stærk og tilpasse sig dagligdagens udfordringer og stressorer.

Gravide

Under graviditeten kommer der store belastninger af moderens bækken og rygsøjle. Bækkenet (barnets ”hus”) kan ofte blive skævt og låst og der kan opleves bækkenløsningssmerter, smerter i brystryg, lænd og bækken, problemer med at gå, ligge og sidde, vejrtrækningsbesvær m.m.

Er bækkenet skævt, kan det give vanskelige fødsler for mor og barn. Sidder bækkenet (”huset”) ikke lige, vil der være mindre plads for barnet, der så ligger klemt. Den begrænsede plads kan ved fødslen medføre lange vanskelige eller akutte fødsler eller fødsler, hvor barnet må hjælpes ud med kraft.

Bliver bækken og rygsøjle justeret i graviditeten, vil kroppen være bedre forberedt til fødslen og de fysiske udfordringer.

I vores behandling tager vi højde for den ekstra fylde fortil og vi har derfor en gravidpude specielt beregnet til

justeringerne, så man kan slappe helt af, liggende på maven (se billede til højre).

Vi anbefaler alle mødre, at blive tjekket efter fødslen så hurtigt som muligt. Det samme gælder barnet.

Mors bækken og rygsøjle kan påvirkes meget af en fødsel og barnet skal gerne have så god en start på livet som muligt,

med en stærk rygsøjle og et godt immunforsvar til både mor og barn.